שיתופי פעולה אסטרטגיים

שיתוף פעולה בין עסקים - סי וי פול

לכתבות נוספות לחצו כאן

"השלם גדול מסך חלקיו" טען אריסטו. כך בטבע וכך גם בכל תחומי חיינו, בהם גם בעולם העסקים.

שלמות בשוק התעסוקה ככלל ובעולם העסקים בפרט מגיעה משיתוף פעולה נכון ומעבודת צוות. כמו בתוך החברה או הארגון עצמו, ניתן לשאוף לשלמות כזו גם על ידי שיתוף פעולה נכון בין מספר ארגונים. תפקוד של חלקים שונים (בעולם העסקים חברות שונות) יחדיו, מניב תועלות ותוצאות טובות יותר ממצב בו החלקים פועלים בנפרד.

שיתוף פעולה בין חברות מאז ומעולם היה נפוץ, אך בתקופתנו, עם ההתפתחות הטכנולוגית והיכולת ליצור קשרים עסקיים בקלות ובמהירות עם עסקים בכל רחבי העולם, מציינים יועצי סי וי פול כי השימוש באסטרטגיה עסקית זו הפך לנפוץ אף יותר ועל אחת כמה וכמה בין עסקים מקומיים.

ישנם סוגים רבים של שיתופי פעולה אפשריים. הסוג המתאים נבחר בהתאם לאופי העסק, מטרותיו ויעדיו, שאיפות הבעלים והתוכנית העסקית, תוכניות עתידיות ובהתאם למצב בשוק ולצורך להתאמת העסק למצב הקיים.

שת"פ בפיתוח מוצר – ישנן חברות המייצרות מוצרים דומים ומעת לעת מעוניינות בשיפורם ובפיתוח מוצרים מתקדמים. כאשר מדובר בחברות קטנות יחסית המעוניינות לחסוך בעלויות ,או אף בחברה גדולה בעלת תקציב מוגבל לתחום המו"פ (מחקר ופיתוח), יכולות מספר חברות להתאגד ולממן יחד את עלויות המחקר ואף את עלויות הפיתוח ובכך נהנות כולן מהחיסכון בעלות הנחלקת בין כל החברות הלוקחות חלק בשת"פ.

שת"פ בתחום השירות – ניתן ליצור שיתופי פעולה בין גם בין חברות מתחרות, בשירותים הנלווים למוצרים. דוגמא לשת"פ מעין זה הינו שת"פ בתחום השירות הניתן על מוצרים, הכולל שירותי ביטוח, תמיכה טכנית, תיקונים וכו'.

שת"פ במכירות מוצר משלים – כאשר ישנם עסקים המוכרים מוצרים המשלימים אחד את השני , ניתן לשתף פעולה במכירת המוצר המשלים ולהציע את קנייתו במחיר מוזל או לאפשר את קניית המוצר המשלים השני אף במעמד קניית המוצר הראשון.

שת"פ בהפצת מוצר – זהו אחד התחומים השכיחים ביותר לשיתופי פעולה בין חברות מתחרות. באפשרותם של מתחרים להקים חברת הפצה משותפת, לחיסכון בעלויות. כמו כן, אסטרטגיה זו של הפצה משותפת יכולה לסייע לחברות מתחרות גם בהשתלטות או חדירה לאזורים גיאוגרפיים חדשים אליהם לא הייתה להם אפשרות להגיע בעבר, אך באמצעות שיתוף פעולה יכולים לחסוך עלויות ולייעל את תהליך ההפצה באזור החדש.

שת"פ בקידום מוצר – שיתוף פעולה מסוג זה נפוץ בעיקר בקרב חברות המציעות שירותים משלימים או מוצרים משלימים ובאמצעות שיתוף הפעולה מגדילים באופן הדדי את החשיפה של השירותים והמוצרים אחת של השניה.
כמו כן, שיתוף פעולה מעין זה אפשרי גם בקרב מתחרים כאשר קיימת מצוקה או כאשר קיים אינטרס משותף. דוגמאות לשיתופי פעולה בקרב מתחרים ניתן לראות בפרסומים משותפים של מרכזי קניות בהם ישנם גם עסקים מתחרים, אך עם זאת יש רצון משותף של כולם למשוך קונים למתחם.

לסיכום – מדגישים יועצי סי וי פול, כי על אף שלרוב ישנה תחרותיות רבה בין חברות, ישנן גם הזדמנויות עסקיות רבות הנוצרות משיתופי פעולה אפשריים, ועשויות להגדיל את רווחיותן של החברות הלוקחות חלק בשיתוף הפעולה ולתרום רבות להצלחתן.

שיתוף פעולה בין עסקים - סי וי פול
קרדיט: freepik

הכנסו לכתבה: חיפוש עבודה בתקופת הקורונה


*נכתב על ידי צוות סי וי פול מאגרי בידע בע"מ.

*נכתב בלשון זכר אך מיועד לשני המינים.

 *צוות סי וי פול שמח לעזור אבל חשוב לזכור שהאמור אינו מחליף יעוץ משפטי או מקצועי ויש להתייעץ באיש מקצוע.

לגלות עוד מהאתר סי וי. פול

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא