מאפייני המנהל המוצלח והמצליח

סי וי פול על ניהול

לכתבות נוספות לחצו כאן

מנהלי ומנהלות החברה הם אלו המהווים את עמודי התווך של הארגון ועליהם מוטלת האחריות המרכזית להצלחת או כישלון העסק, לרווחיותו, לאיתנותו וליציבותו. אופן הובלתם את הארגון ככללותו ואת כל אחד מחלקיו בפרט (מחלקות, קטגוריות, אגפים, מפעלים, שלוחות וכו') מקרין על הארגון כולו ועל כל עובדיו.

ישנן תכונות ומאפיינים רבים הנדרשים ממנהל מצליח, חלקם נכונים לכלל העסקים וחלקם מאפיינים הנדרשים עבור תפקידים ספציפיים. צוות היועצים והיועצות של סי וי פול מצביע על 6 מאפיינים עיקריים העולים מדרישותיהם של הארגונים והחברות המובילים במשק, הנעזרים בשירותינו:

  1. מקצועיות – אחת הדרישות העיקריות והראשונות שעולות הינה המקצועיות. חברות מעוניינות במנהל מקצועי בתחומו, עם ידע נרחב ובקיאות טוטאלית בתחום אותו מיועד לנהל.
    מנהל טוב הינו בעל תובנות מעמיקות לגבי תחום העיסוק של היחידה שבראשה הוא עומד, באופן שמאפשר לו לקדם את הארגון, את מטרותיו ויעדיו, את עובדיו, ואת רווחיו.
    חלק ממנהלי ומנהלות הגיוס בחברות אף ציינו כי היכרות והבנה כללית גם של התפקידים המקבילים בארגון מהווים יתרון, שכן מסייעים רבות לקיום שיתוף הפעולה בין האגפים והמחלקות בחברה.

  2. אחריות ויכולת ניהול עצמי – ממנהל איכותי מצופה היכולת לניהול עצמי וטיפול מקיף ומלא בכל אשר מוגדר תחת תחום אחריותו. רבים מהמנכ"לים מציינים כי הציפייה מצוות המנהלים הינה ליצור "שקט" למנכ"ל ולבעלי החברה בתחום עליו ממונים. על המנהל לדעת כיצד לבצע את עבודתו ומצופה ממנו לדעת להתמודד עם כל משימה או אתגר הנוגעים לתחום אחריותו.

  3. איש צוות – תכונה חשובה נוספת עליה שמים דגש בעסקים רבים הינה יכולתו של המנהל לתפקד כאיש צוות ולשתף פעולה בפעילות השוטפת עם יתר המחלקות, המנהלים והעובדים בארגון. מנהלים בעלי אופי חברותי יוצרים סביבת עבודה נעימה יותר הן בקרב עמיתיהם המנהלים והן בקרב עובדיהם, עובדה שבסופו של דבר משליכה גם על איכות העבודה ועל הרגשתם ושביעות רצונם של העובדים.
    איש צוות טוב הינו בעל תקשורת טובה היודע להקשיב לסביבה, לכבד את דעותיה ולקבלן, להודות בטעויות כשצריך ולדעת לנהל שיח מכובד ומכבד עם כל דמות בארגון.

  4. מנהיגות – בהמשך לסעיף הקודם, וכתכונה משלימה להיותו של המנהל איש צוות, עליו גם להיות מנהיג. על המנהל להיות מוביל, מעודד, מחזק ובעל יכולת להרים את הצוות שלו. על האחראיים על צוות עובדים להיות גם בעלי אינטליגנציה רגשית וכמובן יכולת ניהול אפקטיבי של העובדים.
    מכיוון שרוב המנהלים אחראיים על צוות עובדים, עליהם להיתפס על ידי עובדיהם כדמות מובילה ובעלת סמכות. תכונה זו חשובה הן להקניית ביטחון בקרב העובדים והן על מנת לוודא שהמנהל אכן נתפס כבעל הסמכות בקרב עובדיו.
    אנו  בסי וי פול נתקלנו פעמים רבות במנהלי משאבי אנוש ומנכ"לים המודים כי חלק ממנהליהם אמנם מקצועיים ומבצעים את עבודתם נאמנה, אך לעיתים אינם יודעים כיצד למצב עצמם כדמות סמכותית בקרב עובדיהם. חסרון זה יוצר מפעם לפעם בעיות בתפקוד המחלקה, הם מבחינה משמעתית והן מבחינה מקצועית.

  5. אמינות – זוהי אחת התכונות הנדרשות מכל עובד ובכל ארגון, אך כבעל סמכות ואחריות מצופה מהמנהל אמינות טוטאלית וללא פשרות. על ההנהלה הבכירה והבעלים לדעת כי הפקידו את האחריות על מחלקות, תחומים, משאבים ותוצרים של הארגון בידי מנהלים אמינים שעליהם יוכלו לסמוך בעיניים עצומות. על מנהל איכותי לדעת לפעול בשקיפות וביושרה ולקחת אחריות גם על טעויות. מנהל היודע לקחת אחריות על טעויותיו יוערך יותר ממנהל המנסה להסתירן.

  6. חדשנות – אנו חיים בעולם המתפתח מהר ומשתנה בכל רגע נתון. ממנהלים מצופה להתאים עצמם לסביבה, לקהל ולשוק המשתנים. על מנהלים להכיר את השינויים החלים מסביבם ולדעת להסתגל, להתייעל ולהשתפר בהתאם, תוך שמירה על מקוריות, חדשנות ורדיפה מתמדת אחר רעיונות חדשים היכולים לקדם את הארגון.
    לא פעם מבוצעים בארגונים שינויים פנימיים בין בעלי התפקידים על מנת למנוע קיפאון מחשבתי ולאפשר קבלת רעיונות חדשים ממי שמגיעים מסביבה אחרת, בעלי ניסון אחר ואשר יכולים להביא רוח חדשה ורעננה הן מבחינת פעילות והן מבחינה רעיונית.
    גישה זו אמנם לא מתאימה לכל העסקים, אך עם זאת ישנם כאלה הנוקטים בה ובמקרים רבים אף נוהגים להחליף מנהלים קיימים במנהלים מארגונים אחרים על מנת לרענן את הפעילות ולהכניס דמות היכולה לתרום מניסיונה בארגונים אחרים ומאופן התמודדותה עם מגוון מצבים ואירועים שונים. על אף שקיים סיכון מסויים בפעולה זו, בעצם ויתור על מנהל טוב ולקיחת סיכון בכך שמחליפו לא יתעלה עליו, אך עם זאת לעיתים פעולה זו נדרשת כשמקבלי ההחלטות מרגישים שאין מנוס מהחלפת המנהל לטובת קידום העסק מבחינת חדשנית והכנסת רוח רעננה.

מובן שישנם מאפיינים נוספים ותכונות נדרשות, המשתנים בהתאם לתפקיד המנהל, תחומי האחריות, סוג הארגון והיקף הפעילות של העסק. מאפיינים ותכונות אלה יכולים לעשות את ההבדל בין עסק משגשג המתנהל בצורה חלקה ויעילה, לבין עסק הסובל מטלטלות ופועל בהפסד.

חשוב לציין ולזכור, כי כישורי הניהול אינם "מולדים" בלבד. אמנם יש תוכנות אופי אותן קשה לרכוש, אך את רוב המאפיינים שציינו אפשר בהחלט לרכוש ולשפר עם הזמן והניסיון. שאין כישורי ניהול שהם "מולדים" בלבד. כלומר, את כל המאפיינים שסקרנו לעיל אפשר בהחלט לשפר עם הזמן והניסיון.


הכנסו לכתבה: איך להתאים את קורות החיים לתקופת הקורונה כדי למצוא עבודה כמה שיותר מהר?


הכנסו לכתבה: חיפוש עבודה בתקופת הקורונה


*נכתב על ידי צוות סי וי פול מאגרי בידע בע"מ.

*נכתב בלשון זכר אך מיועד לשני המינים.

 *צוות סי וי פול שמח לעזור אבל חשוב לזכור שהאמור אינו מחליף יעוץ משפטי או מקצועי ויש להתייעץ באיש מקצוע.

לגלות עוד מהאתר סי וי. פול

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא