גיוס עובדים בתקופת משבר הקורונה – האם אנו עומדים בפני שינוי מגמה?

המשבר שהמשק חווה בחודשים האחרונים הביא את שוק התעסוקה למצב של פיטורים המוניים, הוצאת לחל"ת ולקיפאון בגיוסים ברוב הענפים במשק.

חברות, ארגונים ועסקים פרטיים שחררו עובדים ומנהלים רבים והפסיקו את כלל הגיוסים מתוך חוסר וודאות לגבי העתיד לבוא. בעקבות הקיפאון של המשק כולו, הירידה בהוצאות הפרטיות, במכירות ובתנועת הלקוחות, בחרו רבים מהעסקים "לשבת על הגדר", להימנע מהוספת כוח אדם ולהמתין עד שתתחדש הפעילות במשק. רק מעט מן העסקים המשיכו לבצע גיוס עובדים בתקופת הקורונה.

צוותי הגיוס של סי וי פול חזו בחודשים האחרונים בצמצום הביקוש לעובדים בענפים השונים במשק ועם זאת בכמות הגדלה של מחפשי העבודה. אך כעת, מעדכנת אותנו מנהלת בכירה בחברה כי בשבוע האחרון חל שינוי מגמה מסוים מצד המעסיקים. אתר ג'וב נינג'ה, שמפרסם משרות דרושים כבר שנים פרסם כתבה השבוע שעל פיה ישנה עלייה של כ 7% בכמות הגיוסים והמשרות המוצעות למחפשי העבודה. זהו שינוי שאנו מקווים שמעיד על תחילתה של התאוששות וחזרה לפעילות עסקית.

לאחר מספר חודשים בהם עסקים רבים היו מושבתים או פעלו במתכונת מצומצמת, צמאים בעלי העסקים לחזרה לפעילות, גם אם חלקית ולשובם של הלקוחות והתעסוקה השוטפת. מצדם של הלקוחות ניכר כי רבים מחכים ליום בו יוכלו לחזור וליהנות ממרכזי הקניות, אך למרות כי מצב זה נראה באופק, הדרך אליו עדיין נראית ארוכה ותלויה לחלוטין במצב התחלואה המשתנה.

בנוסף לכך, שינוי המגמה תלוי בחלקו ואף ברובו במוכנותם של העובדים לחזור לשגרה ולעבודה. בתחילת המשבר, כשהכריזה הממשלה על מתן האפשרות לשהייה בחל"ת עד ליוני 2021, הביאה מדיניות זו רבים במשק אשר נשלחו לחל"ת או פוטרו, לבחור ולהישאר מחוסרי עבודה ולהסתפק בדמי האבטלה המובטחים להם לתקופה ארוכה, מבלי שום צורך לעבוד. ובכך, גם כשדובר בהסתפקות בשכר נמוך יותר, עדיין העדיפו רבים להישאר בבית, לא לחזור לשוק העבודה ובניגוד להיגיון, דווקא ליהנות מתקופת האבטלה.

החזרה של פעילות הגיוסים הינה חלק מתגובת שרשרת המשקפת המצב במשק והניסיונות להחזרתו לפעילות. כאשר ניתנות הקלות על ההגבלות שנותרו לאחר הסגר, מתאפשרת חזרתם של עסקים מסויימים לפעילות. עסקים אלו צריכים להחזיר עובדים לעבודה ולחדש פעילות מול ספקים. אותם עובדים וספקים המרוויחים כסף מהחזרה לפעילות גם מוציאים על רכישות, קניות, והעסקה של עובדים נוספים. כסף זה המתחיל לעבור במשק, "מחייה" אותו ומאפשר לעוד חברות, ארגונים ועסקים לחדש פעילות ולהעסיק חזרה עובדים.

סי וי פול: המשק מתחיל להסתגל לקורונה ולומד איך להמשיך לעבוד תחת מגבלות המגפה.

כשאנו רואים שמעגל זה מתחיל להיווצר, עולים הביקושים לעובדים ופעילויות הגיוס מתחדשות ומתרחבות. אנו מקווים כי שינוי המגמה הנראה בימים האחרונים מבשר טובות לקראת העתיד לבוא, אך עם זאת חשוב לזכור כי השינוי תלוי בסופו של דבר הן ברצונם וביכולתם של המעסיקים להחזיר עובדים ומנהלים לעבודתם והן ברצונם של העובדים לחזור.

על כולנו לזכור את החשיבות הרבה של החזרת המשק לפעילות וההשלכות הכלכליות של החזרה לפעילות או לחילופין של הקיפאון. על מקבלי ההחלטות לפעול באופן מחושב ומשכיל על מנת לעודד את החזרה לפעילות של שני הצדדים ואנו מקווים שאכן ינקטו הצעדים המתאימים לכך.

צוות סי וי פול מאחל לכולם חזרה מהירה לשגרה ובעיקר – המון בריאות.


*נכתב על ידי אבי שוורץ, צוות סי וי פול מאגרי בידע בע"מ.

*נכתב בלשון זכר אך מיועד לשני המינים.

 *צוות סי וי פול שמח לעזור אבל חשוב לזכור שהאמור אינו מחליף יעוץ משפטי או מקצועי ויש להתייעץ באיש מקצוע.

לגלות עוד מהאתר סי וי. פול

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא