החל"ת כפי שלא חשבנו

לכתבות נוספות לחצו כאן

לפני כחצי שנה, משהתפרץ נגיף הקורונה ועימו המשבר הכלכלי והתעסוקתי, המילה חל"ת נשמעה בכל מקום ורבים חששו כי יגיע תורם ויקראו למשרדי ההנהלה או משאבי האנוש במקום עבודתם, להתבשר על כך שהוחלט לפטרם או לשלוח אותם לחל"ת.

בזה אחר זה התבשרו עשרות אלפים ובהמשך מאות אלפים על כך שמסיבות כלכליות מקום עבודתם בוחר להוציאם לחל"ת או לפטרם. מצב זה של שליחתם לבתיהם עם דמי אבטלה הנמוכים בעשרות אחוזים מהשכר אותו קיבלו, יצר לחץ רב כמו גם חשש מהבאות ועם הארכת החל"ת חודש אחרי חודש המצב נראה מאיים ומפחיד אף יותר. לאחר מספר שבועות, כשלכולם היה ידוע שתקופת האבטלה בתשלום הולכת ומתקרבת לסיומה ושבסופה מחכה תקופה קשה הרבה יותר בה לא יינתנו יותר דמי האבטלה ולא תתקבל כל הכנסה, התקבלה בממשלה תכנית "רשת הביטחון". תוכנית זו הגדירה כי תקופת דמי האבטלה תוארך עד ליוני 2021.

עם פרסומה של תכנית זו, נוצרה במשק תופעה לה לא ציפינו. אם עד לתוכנית זו המפוטרים והעובדים שנשלחו לחל"ת חשבו רק על חזרה לעבודה או על מציאת עבודה חלופית, הרי שמרגע פרסום התוכנית נוצרה תפנית לא צפויה. עובדים שעד לפני רגע חשו מצוקה משליחתם לחל"ת גילו כי השד לא כזה נורא, הסתגלו למחייה עם שכר נמוך יותר בתמורה לשהייה בבית ובעיקר, גילו את ההנאה בחיים ללא לחץ בעבודה, ללא המירוץ היומיומי ועם שפע של זמן איכות עם המשפחה ונחת עבור עצמם.

צוות הגיוס של סי וי פול שוחח לאורך תקופה זו עם עשרות עובדים שנשלחו לחל"ת או פוטרו, אך החליטו כי לא ימהרו למצוא עבודה חלופית אלא אם ימצאו כזו שמבחינה כלכלית ומבחינת תנאים ונוחות תשדרג אותם באופן משמעותי. בכך, מי שעד לפני רגע היו מוכנים לפשרות בתנאים ובשכר רק כדי לחזור למעגל העבודה, הפכו לבעלי דרישות גבוהות יותר וחסרי פשרות.

מעסיקים, אשר הבינו בתחילה כי ישנם מחפשי עבודה רבים ומכיוון שהמציאות כפתה עליהם את הצורך בחיסכון בעלויות, הורידו את השכר והתנאים המוצעים מתוך הנחה שמחפשי עבודה יסכימו להתפשר על מנת להתקבל למקום עבודה. אך השכר הנמוך המוצע והנתאים הסבירים הביאו את המחפשי העבודה לשקול את הכדאיות הכלכלית בוויתור על דמי האבטלה. כפי שעולה משיחה של יועצת סי וי פול עם עובד שפוטר מעבודתו:
דמי האבטלה שלי כיום עומדים על כ 6500 ₪ בעוד שהצעות העבודה שאני מקבל כוללות שכר של כ 7000 ₪. אין לי במקרה זה שום תמריץ לצאת לעבודה. אני יכול להרוויח 6500 מהבית מבלי לעבוד כלל, או להרוויח 500 ₪ נוספים את אחליט לצאת לעבוד מבוקר עד ערב במשרה מלאה. הבחירה במקרה זה ברורה. אם המדינה מציעה לי להמשיך זאת עד יוני 2021 אני מקבל את ההצעה בשמחה.

ר' ממרכז הארץ, אומרת כי מהרגע שגילתה כי יכולה לקבל את דמי האבטלה למשך שנה שלמה, החליטה כי לא מעוניינת בכלל לחפש עבודה ובמקום זאת תנצל את הזמן למנוחה, לפיתוח רעיונות חדשים, להשקעה בעצמה ולזמן איכות עם בן זוגה (מובטל גם הוא). "אחרי שנים של לימודים ועבודה בחלטנו שאנחנו רוצים לנצל את זמן המנוחה הזה שניתן לנו". בן זוגה של ר' החל בחיפוש אחר עבודה חדשה מעט לפני התפרצות הקורונה, אך המצב שנוצר שינה את תוכניותיו. "אני מעדיף להישאר בבית, לנסות לחשוב על הקמת מיזם כלשהי עם ר' ופשוט ליהנות מהמנוחה והרוגע. אין לי שום כוונה לרדוף אחרי מעסיקים כרגע".

אם כך, המציאות המורכבת שנוצרה אינה מניעה את העובדים לחזרה למעגל העבודה ונראה כי מה שהיה בתחילת משבר הקורונה שוק של מעסיקים (המעסיקים הם בעלי הכוח – הרבה ביקוש למקומות עבודה ומעט היצע) הפך בענפים מסויימים להיות שוק של עובדים.

על הממשלה למצוא את הדרך הנכונה לעידוד העובדים לחזרה למעגל העבודה במקביל למתן הקלות וסיוע למעסיקים. רק עם איזון נכון בין השניים נצא מהמשבר.


הכנסו לכתבה: חיפוש עבודה בתקופת הקורונה


*נכתב על ידי צוות סי וי פול מאגרי בידע בע"מ.

*נכתב בלשון זכר אך מיועד לשני המינים.

 *צוות סי וי פול שמח לעזור אבל חשוב לזכור שהאמור אינו מחליף יעוץ משפטי או מקצועי ויש להתייעץ באיש מקצוע.

לגלות עוד מהאתר סי וי. פול

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא