חיפוש עבודה בתקופת הקורונה

חיפוש עבודה בקורונה

בשיתוף אתר job ninja

* תוכן שיווקי. למדיניות הפרטיות ותקנון לחצו כאן.

נגיף הקורונה הביא עמו נזק עצום לשוק התעסוקה. צעירים ומבוגרים, בעלי משפחות ורווקים, עובדים זוטרים ומנהלים בכירים, חיילים וסטודנטים בתחילת דרכם התעסוקתית ועובדים וותיקים, כולם כאחד חוו את השלכות התפשטות הנגיף על המשק. כל עובדי המשק חוו זאת על בשרם או לחילופין מכירים קרובים או מכרים שחוו זאת. במחקר שביצענו בחברת סי וי פול כ-25% משוק התעסוקה נאלצו להתעורר למציאות בה איבדו את מקום עבודתם, את רשת הביטחון הכלכלית והביטחון התעסוקתי עליו נשענו הם ובמקרים רבים גם משפחותיהם.

כעת, עם התווספותם של מאות אלפי עובדים ומנהלים למעגל האבטלה, נוצרה מציאות בה המוני עובדים ומנהלים, מכל תחומי התעסוקה, הפכו למחפשי עבודה. הביקוש למקומות עבודה גדל באופן ניכר ויצר מציאות של שוק השייך למעסיקים – מצב בו ישנם הרבה מחפשי עבודה וביקוש רב למשרות, אך מעט מאד היצע, ולפיכך – הרבה מועמדים על כל משרה פנויה.

סי וי פול מסבירים שמצב זה של שוק השייך למעסיקים, נותן להם כוח רב ומציב אותם כבעלי שליטה כמעט מוחלטת בכל הנוגע למשא ומתן על תנאי ההעסקה של העובדים החדשים. אם עד לפני מספר חודשים, יכלו מועמדים למשרה להציב את דרישותיהם מתוך הנחה כי אין תחרות רבה על התפקיד ומתוך הנחה שגם מצד המעסיק קיים לחץ למצוא את המועמד המתאים לאיוש המשרה בהקדם, הרי שכיום גם המועמדים וגם המעסיק יודעים שישנו ביקוש רב לכל משרה וכי ישנם מועמדים רבים המעוניינים בה, גם אם ייאלצו להתפשר על דרישותיהם.

מצד המעסיק כיום אין כל לחץ למציאת העובד המתאים, מתוך ידיעה שישנם מועמדים רבים וכי באפשרותו לסנן אותם ללא חשש ואף להציע שכר ותנאי העסקה המתאימים יותר לעסק מבחינת עלויות.
מצידו של מחפש העבודה לעומת זאת קיים לחץ רב, שכן ישנן הצעות עבודה מועטות וכאשר הוא נמצא מתאים כמועמד לאחת המשרות, הוא יודע שכמוהו ישנם מועמדים רבים נוספים אשר מעוניינים בתפקיד וכי חלקם יהיו מוכנים להתפשר על התנאים והשכר על מנת להימצא כאטרקטיביים יותר עבור המעסיק. לפיכך, נוצר מעין "מכרז" סמוי של פשרות שכל מועמד מוכן להביא עמו לכשיגיע לשלב המשא ומתן. גם במאבק על תפקידים בכירים נאלצים המועמדים לשחק את משחק הפשרות ולעיתים חלקם אף מוכנים לוותר על משרות בכירות ולהגיש מועמדותם גם למשרות בדרג נמוך יותר, רק על מנת להשיג בחזרה מקור פרנסה.


גם אם לא כל המעסיקים נוהגים כך, הרי שניתן להניח כי מטבע הדברים ובעקבות המצב במשק הכופה על עסקים רבים צמצום וצורך בחסכון העלויות, במקומות עבודה רבים ישנו משקל לא מועט לפשרה של העובד על תנאי העסקתו, בקבלת ההחלטה על המועמד המתאים למשרה. עסקים רבים נאלצים להתמודד עם ירידה בהכנסות ועל כן עליהם לנסות ולגייס את מיטב כוח האדם תוך חיסכון מקסימלי.

גרים בצפון? מוזמנים לקרוא את הכתבה שלנו על התעסוקה בצפון בתקופת הקורונה.

גרים בדרום? גם עבורכם הקדשנו כתבה. מוזמנים לקרוא על שוק התעסוקה בדרום בתקופת הקורונה.

אז מה הפתרון?

ראשית, יש להכיר במצב זה ולהבין שאלו הם כוחות השוק וכי אין למחפש עבודה דרך להשפיע עליהם ישירות. עם זאת, על מחפשי העבודה להתאים עצמם למציאות, גם אם מדובר בנשיכת השפה תוך התפשרות על דרישותיהם הנוגעות לשכר ולתנאי ההעסקה.
אם מדובר במשרה בתחום העיסוק העיקרי שלכם, משרה בה אתם מעוניינים ובה אתם רואים הזדמנות להחזרת הביטחון התעסוקתי והכלכלי, הרי שהפשרה על התנאים שווה זאת במחשבה קדימה. בעידן בו העתיד הכלכלי והתעסוקתי אינו ברור, זהו לא הזמן המתאים להמתין למשרת החלומות ומוטב לעיתים להתפשר גם על משרות הנתפסות כסבירות. עם זאת זכרו לכבד את עצמכם, את יכולותיכם וכישוריכם ולא להמעיט בערככם בראיון העבודה ומול המעסיק.
גם בתקופות של צמצום, נשארת שאיפת המעסיקים למציאת העובדים המקצועיים, האיכותיים והמסורים ביותר שיוכלו ואם תמצאו מתאימים לדרישות אלה, סביר שתוכלו להתמקח אפילו במידת מה על תנאיכם.

כמו כן, ישנם עדיין ענפים מסויימים במשק שפעילותם לא נפגעה ופעילות גיוס העובדים בהם מתקיימת כרגיל. נסו בתקופה זו להגיש מועמדותכם למשרות בחברות גדולות וארגונים יציבים בהם ישנו סיכוי גדול יותר לביטחון תעסוקתי גם בתקופה מורכבת זו. אל תפסלו הגשת מועמדות גם לעסקים קטנים, אך נסו להגדיל סיכוייכם להתקבל למקומות עבודה בהם מגייסים מספר עובדים. בנוסף, שפרו סיכוייכם למציאת עבודה על ידי הגשת מועמדות גם למשרות שאינן עונות על כל ציפיותיכם ושבשגרה לא הייתם מתפשרים עליהן.

צוות סי וי פול מדגיש כי זוהי אינה תקופה לבררנות יתר ועד שתעבור תקופה זו עלינו להתאים עצמנו למצב המשק ולהתפשר ככל שניתן. כולנו תקווה שתקופה זו תעבור במהרה ושנזכה לחזור לתקופה של פריחה תעסוקתית בהקדם.

לחיפוש עבודה או עובדים הכנסו לאתר ג'וב נינג'ה ! בהצלחה!

סי וי פול
קרדיט: freepik

*נכתב על ידי צוות סי וי פול מאגרי בידע בע"מ.

*נכתב בלשון זכר אך מיועד לשני המינים.

 *צוות סי וי פול שמח לעזור אבל חשוב לזכור שהאמור אינו מחליף יעוץ משפטי או מקצועי ויש להתייעץ באיש מקצוע.

לגלות עוד מהאתר סי וי. פול

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא